Om oss
Kunst og design i skolen (KDS) er en interesseorganisasjon som har som formål å styrke fagområdet design, kunst og håndverk i hele opplæringen. KDS skal være en faglig og politisk pådriver i arbeidet med å skape forståelse for fagområdets betydning i samfunnet. Organisasjonen ble stiftet i 1931.
Kunst og design i skolen:
- Svarer på høringer om blant annet fagplaner, utredninger og handlingsplaner
- Driver konsultativ og informativ virksomhet rettet mot lærere og studenter i alle skoleslag, departementene og næringslivet
- Arrangerer debatter, seminarer, kurs og konferanser
- Gir ut tidsskriftet FORM
- Driver FORMbanken som er den digitale utgaven av FORM og et arkiv over tidsskriftet tilbake til 2004.
- Samarbeider med andre organisasjoner og institusjoner om prosjekter rettet mot kunst, design og håndverk i opplæringen.
Virksomhet og mål
Kunst og design i skolen skal arbeide for å nå formålet gjennom:
- Å stimulere til debatt og utvikle fagets innhold og omfang.
- Å synliggjøre gode eksempler på praktisk tilrettelegging og gjennomføring i hele opplæringen.
- På et overordnet nivå bidra til å stimulere barn og unges utvikling og personlige uttrykk gjennom skapende virksomhet og i møte med kunst og formkultur.
- Øke forståelsen for fagområdets samfunnsrelevans og verdien av skapende virksomhet.
- Konsultativ og informativ virksomhet rettet mot lærere og studenter i alle skoleslag fra barnehage til høgskole og universitet, samt kulturpolitiske organisasjoner, departement og næringsliv.
- Arrangere og/eller samarbeide om kurs, konferanser og prosjekter, lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
- Legge forholdene til rette for debatt om strømninger og aktuelle utfordringer innen fagområdet.
- Utgi et fagdidaktisk tidsskrift.
Vi mener:
- Det skal være krav til formell fagkompetanse i kunst og håndverk fra 1. trinn
- Skoleeiere- og ledere skal prioritere verksteder med tilhørende verktøy, maskiner og materialer, fra 1. trinn
- Undervisningen i kunst og håndverk og andre fag med praktiske egenart skal foregå i grupper på maks 15 elever. Dette gjør det mulig å arbeide med varierte materialer og verktøy, i verksteder, og gi elevene veiledning og tilpasset opplæring.
- Alle lærere på ungdomstrinnet, uansett undervisningsfag, skal ha lik tid til for- og etterarbeid.
Bli medlem og støtt vårt arbeid
Vi er støttet av Kunnskapsdepartementet og er en del av paraplyorganisasjonen SEF - Samarbeidsforum for estetiske fag. Vi holder til på SEILET - huset for kunst og kultur i skolen sammen med andre medlems- og interesseorganisasjoner som arbeider for å styrke kunst- og kulturfagene i skolen.