Hopp til hovedinnhold
Kunst og design i skolen logo.

Om oss

Kunst og design i skolen (KDS) er en interesseorganisasjon som har som formål å styrke fagområdet design, kunst og håndverk i hele opplæringen. KDS skal være en faglig og politisk pådriver i arbeidet med å skape forståelse for fagområdets betydning i samfunnet. Organisasjonen ble stiftet i 1931.

Elev holder opp håndarbeid.

Kunst og design i skolen:

  • Svarer på høringer om blant annet fagplaner, utredninger og handlingsplaner
  • Driver konsultativ og informativ virksomhet rettet mot lærere og studenter i alle skoleslag, departementene og næringslivet
  • Arrangerer debatter, seminarer, kurs og konferanser
  • Gir ut tidsskriftet FORM
  • Driver FORMbanken som er den digitale utgaven av FORM og et arkiv over tidsskriftet tilbake til 2004.
  • Samarbeider med andre organisasjoner og institusjoner om prosjekter rettet mot kunst, design og håndverk i opplæringen.

Virksomhet og mål

Kunst og design i skolen skal arbeide for å nå formålet gjennom:

  • Å stimulere til debatt og utvikle fagets innhold og omfang.
  • Å synliggjøre gode eksempler på praktisk tilrettelegging og gjennomføring i hele opplæringen.
  • På et overordnet nivå bidra til å stimulere barn og unges utvikling og personlige uttrykk gjennom skapende virksomhet og i møte med kunst og formkultur.
  • Øke forståelsen for fagområdets samfunnsrelevans og verdien av skapende virksomhet.
  • Konsultativ og informativ virksomhet rettet mot lærere og studenter i alle skoleslag fra barnehage til høgskole og universitet, samt kulturpolitiske organisasjoner, departement og næringsliv.
  • Arrangere og/eller samarbeide om kurs, konferanser og prosjekter, lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
  • Legge forholdene til rette for debatt om strømninger og aktuelle utfordringer innen fagområdet.
  • Utgi et fagdidaktisk tidsskrift.

Vi mener:

  • Det skal være krav til formell fagkompetanse i kunst og håndverk fra 1. trinn
  • Skoleeiere- og ledere skal prioritere verksteder med tilhørende verktøy, maskiner og materialer, fra 1. trinn
  • Undervisningen i kunst og håndverk og andre fag med praktiske egenart skal foregå i grupper på maks 15 elever. Dette gjør det mulig å arbeide med varierte materialer og verktøy, i verksteder, og gi elevene veiledning og tilpasset opplæring.
  • Alle lærere på ungdomstrinnet, uansett undervisningsfag, skal ha lik tid til for- og etterarbeid.

Bli medlem og støtt vårt arbeid

Vi er støttet av Kunnskapsdepartementet og er en del av paraplyorganisasjonen SEF - Samarbeidsforum for estetiske fag. Vi holder til på SEILET - huset for kunst og kultur i skolen sammen med andre medlems- og interesseorganisasjoner som arbeider for å styrke kunst- og kulturfagene i skolen.

Bli medlem her.